Kto może prowadzić TUS? To pytanie pojawia się bardzo często wśród osób odwiedzających moją stronę. Odpowiedź jest prosta – teoretycznie TUS może prowadzić kto chce 😉

Trening Umiejętności Społecznych

Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia dla młodszych dzieci i dzieci szkolnych, nastawione na trenowanie. Jeśli chodzimy na siłownie, to możemy tam mieć swojego trenera – i tak też jest w przypadku TUS. Grupa dzieci ma swojego trenera. Tylko jednego na całą grupę? Nieeeee 🙂 Żeby wszystko odbyło się zgodnie z założeniami grupa powinna mieć dwóch trenerów.

Kto może prowadzić TUS?

Nie ma przepisów, które nakładają obowiązek zdobycia określonych kompetencji, aby móc pracować z grupą tusową. Nie ma obowiązku uczestniczenia w szkoleniu na trenera umiejętności społecznych. Nie trzeba być psychologiem. Z pewnością należy mieć określone kompetencje, ale nie jest to uregulowane w ustawie, czy innym dokumencie. Zwykle TUS prowadzi psycholog, pedagog lub terapeuta pedagogiczny. Często pracodawcy oddelegowują do tych zajęć jednego prowadzącego , jednak ja uważam, że dwie osoby są niezbędne, jeśli chcemy prowadzić TUS z nastawieniem na maksimum pomocy każdemu dziecku w grupie.

Szkolenie TUS

Co można zrobić, aby dobrze poprowadzić TUS? Nauczyć się prowadzenia zajęć od kogoś, kto ma w tym doświadczenie. Ja zaczynałam od stażu w Przystani Psychologicznej na Ursynowie i dzięki temu dowiedziałam się, że chcę tak pracować w przyszłości. W dalszej części rozwoju wzięłam udział w szkoleniach. Dlaczego nie w jednym – dlatego, żeby mieć wiedzę i umiejętności z dwóch różnych źródeł (na stronie jest zaświadczenie z jednego szkolenia, bo to nie o ilość chodzi a o to, co ze szkoleń wykorzysta się faktycznie w swojej pracy). Później liczy się praktyka.

Co daje szkolenie?

Mnóstwo wiedzy technicznej. Możliwość dopytania, jeśli się czegoś nie zrozumiało. Skrypt, do którego można wrócić. I przede wszystkim ćwiczenia.

Na dobrym szkoleniu TUS można nauczyć się warsztatu, który podczas prowadzonych przez siebie zajęć się szlifuje. “Dobre szkolenie” to pojęcie płynne, bo każdy w szkoleniu szuka czegoś konkretnego. Ja uważam, że dobre szkolenie to takie, które prócz teorii ma dużo praktyki i dostępność osoby prowadzącej jakiś czas po szkoleniu, jak już się ta wiedza ułoży i zostanie coś, o co chce się dopytać.

Jak zawsze przy pracy z dzieckiem/dziećmi liczy się wyobraźnia, pomysłowość i elastyczność. Jednakże to jest jak z domem – musi mieć solidne fundamenty. Tymi fundamentami jest też prowadzenie dokumentacji – przy kilku grupach nie sposób zapamiętać wszystkich szczegółów, procesów zachodzących w grupie i zachowań.

Pytać o kompetencje, czy nie pytać?

Zdecydowanie pytać. Kwalifikacje TUS to moment, w którym przyszły trener waszego dziecka będzie odpowiadał na pytania. Pytanie o kompetencje to część rozmowy i jest jak najbardziej na miejscu. W końcu z tą osobą dziecko spędzi sporo czasu i ten czas będzie na nie wpływał. Jeśli dana osoba nie będzie miała przeszkolenia trenerskiego, to powinna legitymować się przygotowaniem z zakresu prowadzenia określonego rodzaju terapii obejmującej rozwijanie kompetencji emocjonalno – społecznych.

W Werbenie prowadzimy konsultacje po przeanalizowaniu wcześniejszych doświadczeń, według naszego wspólnego pomysłu – aby były one jeszcze bardziej skuteczne i dawały więcej informacji dla nas i rodziców.

Do zobaczenia na zajęciach!

.

author-sign

About Anna Skrońska

Jestem psycholożką. Skończyłam psychologię kliniczną i zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Jestem certyfikowaną trenerką umiejętności społecznych (TUS), certyfikowaną trenerką kontroli złości oraz bajkoterapeutką.