Projekt SeksON – konferencja Fundacji Avalon

Każde wydarzenie ma swoje plusy i minusy. Pandemia również. Przeniesienie różnego rodzaj wydarzeń do Internetu, otworzyło przede mną nowe możliwości. Jedną z nich było uczestniczenie w konferencji Fundacji Avalon Projekt SeksON, która w tym roku miała charakter hybrydowy. Odbyła się stacjonarnie w Centrum Kreatywnym Targowa i tu również odbywały się różnego rodzaju warsztaty, oraz online – z dostępem przez streaming na fb profilu SeksON i Fundacji Avalon.

SeksON

Celem inicjatywy jest zmiana świadomości ludzi na temat potrzeb osób z niepełnosprawnością i barier, z którymi spotykają się te osoby.

#wyłączamytabu #włączamywiedzę

Zagadnieniowo organizatorzy podzielili wydarzenie na dwa dni:

  • dzień pierwszy – RODZICIELSTWO,
  • dzień drugi – SEKSUALNOŚĆ.

Rodzicielstwo

Pierwszy dzień konferencji to wystąpienia lekarzy. Moje serce skradła pani dr n. med. Monika Łukasiewicz, która stricte medyczne zagadnienia przekazała niesamowicie łatwo, płynnie, przyjaźnie i ciepło. Przyjazny głos i zachęcenie dziewczyn/kobiet z niepełnosprawnością do poszukiwania, aktywności i pozwolenie sobie na myślenie o rodzicielstwie.

Myślę, że to ważny temat z wielu perspektyw:

  • w odniesieniu do osoby, która jest z niepełnosprawnością – a cofając się, do dojrzewającego dziecka z niepełnosprawnością,
  • w odniesieniu osób z niepełnosprawnością, które zdecydowały się na rodzicielstwo,
  • ostatecznie do dzieci osób z niepełnosprawnością.

Dlatego tak ważne jest wielokierunkowe wsparcie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością, każdą niepełnosprawnością, nie tylko ruchową. Z przyjemnością wysłuchałam wykładu pani Marty Ziętal z Fundacji JiM (misją Fundacji jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem). Te 30 minut „antenowych” poświęciła tematowi jak rozmawiać o seksualności ze swoimi dziećmi. I co równie ważne – jak nie doprowadzać do wtórnej niepełnosprawności dzieci pod kątem seksualności i rodzicielstwa.

Tutaj przywołana została klasyczna triada Rogersa, na którą składa się empatia, akceptacja i autentyczność. Trzeba pamiętać, że dobrze jest wspierać dziecko w rozwoju psychoseksualnym już od najmłodszych lat. Od samego początku rodzice/opiekunowie pokazują dzieciom treści, postawy i nastawienia. I to jest bardzo ważny czas, bo później chcąc nie chcąc do pokazywania przyłączają się rówieśnicy, Internet, pozostałe otoczenie zewnętrzne.

To wsparcie jest też ważne dla dzieci rodziców z niepełnosprawnością. W swojej praktyce spotkałam się z dziećmi, które były złe na któregoś z rodziców – bo jest on niepełnosprawny, inne dzieci to widzą i się śmieją.

Seksualność

Prof. UW i UR dr hab. Remigiusz Kijak pracuje od 16 lat z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Podczas swojej prelekcji opisał wspólny wypad na piwo z osobami z niepełnosprawnością i opiekunami. Miejsce bardzo popularne, można powiedzieć, że kultowe a reakcje otoczenia… różne. Niektórzy wyszli, niektórzy nie zwracali uwagi na „nowych” gości, niektórzy wkręcili się w zabawę i rozmowę. W tym wszystkim można było zauważyć proces „gapienia się/patrzenia”, które najczęściej jest krępujące, ale może być traktowane jako próba/potrzeba oswajania. To oswajanie się może z kolei być procesem dla osoby „gapiącej się”, ale też dla osoby, na którą „się gapią”. To też próba doprecyzowania w jaki sposób my w tej przestrzeni chcemy uczestniczyć.

Dlaczego o tym piszę. Rodzice dzieciaków z autyzmem i z ADHD spotykają się na co dzień z „gapieniem się” – przecież mają „rozwydrzone bachory” a ich dzieci często wyglądają trochę inaczej. Jeszcze pojawia się trudna kwestia diagnozy o niepełnosprawności dziecka – dla rodziców sam proces diagnozowania dziecka, wchodzenie w życie z tą diagnozą, niepełnosprawnością to proces. Różne wydarzenia tworzą przestrzeń do oswajania się z daną sytuacją. I możemy stać na stanowisku, że sama niepełnosprawność/życie z diagnozą są bardzo trudne do oswojenia. Możemy też próbować wyjść ponad wygodny świat zamknięty w domu – a zachowania i decyzje osób „gapiących się” to jest ich, osobisty, indywidualny proces. Jedno jest pewne, istnieje potrzeba oswajania siebie nawzajem.

Samoświadomość i wdzięczność

Co się składa na samoświadomość? Jakie obszary? Dr n. hum. Alicja Długołęcka wyróżniła kilka obszarów:

  1. wiedza,
  2. postawy,
  3. doświadczenie i doświadczanie,
  4. obserwacja,
  5. wgląd,
  6. autoanaliza.

Świadomość samego siebie i zdawanie sobie sprawy z doświadczanych aktualnie doznań, emocji, potrzeb, myśli, swoich możliwości, czy ograniczeń pomaga nam w pełni żyć. Prowadzi do tego, że każda osoba z niepełnosprawnością może pracować nad stawianiem swoich granic, nad skuteczną komunikacją. Bo tak jak dorosła osoba z niepełnosprawnością Jest również drogą do wdzięczności. Do przyjrzenia się sobie, sprawdzenia czego potrzebujemy, aby poczuć się bezpiecznie, by móc się otwierać i czerpać z życia pełnymi garściami.

„Wszystko zaczyna się od wyjścia poza pole zanikania”

Myślę, że to takie podsumowanie wydarzenia Projekt SeksON. Dużo się mówiło o nieobecności osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej i o dzieciach z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej. O tym ile jeszcze jest do zrobienia w szkołach, w mediach, w świadomości społeczeństwa. Tematami konferencji były rodzicielstwo i seksualność – ja skupiłam się na rodzicielstwie, z racji tego, że pracuję z rodzicami dzieci z niepełnosprawnościami. Trzeba jednak pamiętać o tym, że dzieci te dorastają, stają się nastolatkami, które w dalszym ciągu rozwijają się psychoseksualnie i tematy seksualności jak najbardziej ich dotyczą.

zdj. Łukasz Widziszowski

P.S. zdjęcia z FB Projekt SeksON. Jeśli ta tematyka jest dla Ciebie interesująca zaobserwuj profil – za rok kolejna edycja.

author-sign

About Anna Skrońska

Pomagam rodzinom w kryzysie okołorozwodowym. Dowiesz się jak ogarnąć piętrzące się emocje, jak skutecznie się komunikować. Prowadzę warsztaty dla rodziców, pomagam również dzieciom.
Anna Skrońska psycholog
Informacja

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na używanie ciasteczek, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki (jeśli chcesz w każdej chwili możesz je zmienić). Więcej informacji dostępnych w Polityce Prywatności.