Dziecięcy smutek – alfabet emocji

Dziecięcy smutek to bardzo ważna emocja. Często nazywany jest „złą emocją”. Jest to błędne nazewnictwo, bo przecież nie ma dobrych i złych emocji. Wszystkie emocje są potrzebne – łączą nas ze światem, zarówno ze wewnętrznym i ze światem zewnętrznym. Mogą być trudne – oczywiście – ale na pewno nie są złe.

Smutek – kilka słów co to za emocja

Chwilę temu pisałam o radości. A smutek to przecież największy „przeciwnik” radości 🙂 Jednak równie ważny! Gdy rozmawiam z dzieciakami, szczególnie ze starszymi chłopcami i mówię im, że jeśli jest im smutno to zawsze mogą wypłakać te trudniejsze emocje – patrzą na mnie jak na ufo 😉 Po pierwsze – chłopaki nie płaczą, po drugie płaczą tylko dzieciaki. Gdy mówię, że sama czasem płaczę – pojawia się nutka zdziwienia, zaciekawienia a nawet współczucia…

A więc, o co chodzi z tym dziecięcym smutkiem?

Smutek mówi nam o tym, że coś straciliśmy. Dzieci są smutne, gdy stracą ulubioną zabawkę, porcję lodów, gdy rówieśnicy nie chcą się z nimi bawić, czy w przedszkolu nie pojawi się ulubiona ciocia. Smutek przychodzi, gdy coś nam się nie podoba, coś zadzieje się nie tak jak sobie to zaplanowaliśmy. Pojawia się w też w przeżywaniu procesu żałoby.

I tak sobie myślę… gdy pojawia się smutek, sporo smutku, to rodzice często nie wiedzą co z nim zrobić, jak się zachować, czy go zostawić, czy może przyjść do psychologa. Bo smutek niepokoi. Sami często ukrywają swój smutek – dzieci nie widzą jak rodzice płaczą, jak przeżywają swój smutek. Gdy widzimy kogoś, kto jest smutny, od razu chcemy go rozweselić. Smutek nawet u innych jest niepokojący. Gdy dziecko się smuci mówimy – nic się nie stało, nie płacz. Bagatelizujemy smutek, nie lubimy na niego patrzeć, nie lubimy go czuć. Odcinamy siebie i dzieci od smutku. Proponujemy innym, żeby zaczęli się śmiać.

Dziecięcy smutek – co możemy zrobić?

Na samym początku ważne jest uświadomienie sobie, że dziecięcych smutków nie można przeganiać ani bagatelizować. To co dla nas nic nie znaczy, dla dziecka może być całym światem i utrata tego zwyczajnie je boli. Równie ważne jest to, czy dorosły, którego dziecko obserwuje smutek przeżywa, czy maskuje.

Praca ze smutkiem

Smutek, akceptacja smutku i pozwolenie sobie na jego przeżywanie, tak jak akceptacja każdej innej emocji – jest kluczem do inteligencji emocjonalnej człowieka. Zakłamywanie go i udawanie, że go nie ma może powodować choroby zarówno ciała jak i duszy.

Na zajęciach TUS zajmujemy się również smutkiem. Uczymy dzieci rozpoznawania emocji – począwszy od tego jak wygląda osoba, która jest smutna, poprzez identyfikację smutku w ciele i w myślach (zależnie od grupy wiekowej dzieci), aż po strategie co można zrobić ze smutkiem.

Jeśli dziecko ma trudność w nazywaniu swoich uczuć i emocji, smutek maskuje złością, nie wie jak pożegnać smutek – zapraszam rodzica wraz z dzieckiem na kwalifikacje TUS w Warszawie i w Legionowie. Sprawdzimy czy zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych będą dla niego odpowiednią formą pomocy.

author-sign

About Anna Skrońska

Pomagam rodzinom w kryzysie okołorozwodowym. Dowiesz się jak ogarnąć piętrzące się emocje, jak skutecznie się komunikować. Prowadzę warsztaty dla rodziców, pomagam również dzieciom.
Anna Skrońska psycholog
Informacja

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystanie ze strony oznacza wyrażenie zgody na używanie ciasteczek, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki (jeśli chcesz w każdej chwili możesz je zmienić). Więcej informacji dostępnych w Polityce Prywatności.