Z tego artykułu dowiesz się czym jest radość, czy jest ważna dla rozwoju dziecka, skąd się bierze, po czym poznajemy kiedy ktoś jest radosny. O nie uśmiechających się dzieciach. Poznasz 5 sposobów na radość w ciągu dnia.

Radość… a co to takiego? Jakie są sposoby na radość…? Gdy patrzymy na dziecko, które się śmieje to śmieje się świat 😊 I w zasadzie od pierwszych dni życia świat może się śmiać. Z tym, że to co widnieje na twarzy noworodka, to nie jest jego świadomy uśmiech. Ten świadomy, pojawia się około 2 -3 miesiąca życia dziecka i jest już jego narzędziem komunikacji. Poza tym, jest bardzo, bardzo, bardzo wyczekiwany przez rodziców 😊 Później, między 6 a 12 miesiącem życia, mały człowiek aż piszczy z radości i wyraża ją całym sobą.

sposoby na radość

Czy dzieci zastanawiają się jakie są sposoby na radość? Nie! Dzieci potrafią czerpać radość prawie ze wszystkiego. Z poznawania świata i kontaktów z rówieśnikami. Wszystko to co nowe, to co jest do odkrycia i eksploracji, to dzięki czemu dziecko osiąga sukces jest powodem do radości i ją daje. Dorośli często zatracają tę umiejętność.  Nie potrafimy się cieszyć z małych rzeczy. Często też deprecjonujemy swoje sukcesy. Dlatego poniżej zaprezentowane sposoby na radość odnoszą się również, a może nawet przede wszystkim, do nas dorosłych.

Co to jest radość?

Gdy zaczynam o czymś rozmowę lubię sprawdzić co o tym piszą w słowniku. Radość, według słownika języka polskiego PWN, to «uczucie wielkiego zadowolenia». I z tą definicją się zgodzę – radość pojawia się, gdy przytrafia nam się coś dobrego i jesteśmy bardzo zadowoleni. To uczucie, dzięki któremu dziecko ma chęć i motywację do nauki. Często zastanawiamy się jak zmotywować dziecko do nauki, a tu taka prosta wskazówka 😉

Czy radość jest ważna?

Tak, radość jest ważna, bo pełni rolę rozwojową. Pozwala dziecku na łatwiejsze nawiązywanie kontaktów społecznych, więzi z otoczeniem i dzięki niej dziecko może wzbudzić zaufanie i zainteresowanie sobą. Ponadto, dzieci nie mają hamulców, ekspresja ich uczuć jest spontaniczna, nie kontrolują ich natężenia.  Bo i po co? 😊 Dziecko nie ma potrzeby ani ochoty na jakiekolwiek kontrolowanie się. Czasami zastanawiam się jakby wyglądał świat, gdybyśmy my dorośli nie mieli hamulców i byli tak ekspresyjni w swojej radości jak dzieciaki? 😛

Skąd się bierze radość?

Z głowy 😉 System czynnościowy mózgu, składający się z elementów mózgu i kresomózgowia to układ limbiczny. I on właśnie wpływa na emocjonalne aspekty zachowania, zachowania seksualne, rytmy biologiczne, reakcje autonomiczne oraz zachowanie motywowane – w tym właśnie na odczuwanie przyjemności. Bardzo skrótowo: aktywacja  ośrodka przyjemności daje nam radość.

Po czym poznajemy, że ktoś jest radosny?

Niewerbalnymi znakami radości są uśmiech i śmiech. Wiemy już kiedy u dzieci pojawiają się pierwsze uśmiechy. Jak wygląda taki uśmiech? Usta układają się w literkę “U”, oczy się mrużą, a wokół oczu pojawiają się„kurze łapki”. Policzki się unoszą.

Zupełnie jak u tego chłopca, uśmiecha się cała twarz 😊

radość dziecka
Gdy na twarzy pojawi się mimiczny komunikat radości – otrzymujemy sygnał, że coś się komuś podoba, coś go cieszy.

A kiedy pojawia się u dziecka śmiech? U maluszka śmiech pojawia się około 4 miesiąca życia. Ekspresję śmiechu na twarzy obserwuje się już u niemowląt w 2. i 3. trymestrze ciąży. To daje nam pewność, że śmiech to coś naturalnego, co nie zostało przez opiekuna lub środowisko.

Dziecko się nie uśmiecha

A gdy dziecko nie odwzajemnia uśmiechu, nie komunikuje się nim z mamą i pozostałym otoczeniem? Wtedy to jest sygnał, aby zrobić badanie przesiewowe pod kątem autyzmu. Jednym z pytań do rodzica w podczas takiego badania jest właśnie pytanie o to czy dziecko odpowiada uśmiechem na uśmiech. Nic nie jest tu jednoznaczne, do stwierdzenia autyzmu nie wystarczy brak uśmiechu u dziecka. Jednakże warto się skonsultować ze specjalistą, choćby po to aby autyzm wykluczyć.

Sposoby na radość – śmiech to zdrowie?

Mówimy potocznie „Obiecanki-cacanki (a głupiemu radość)”, mając na myśli to, że ktoś coś nieszczerze obiecuje i jest naiwnością w to wierzyć. Mówimy „Starość nie radość”, mając na myśli to, że z wiekiem zaczyna nam dolegać wiele uciążliwości i nie są one wcale przyjemne i radosne. Mówi się też „Śmiech to zdrowie”, mając na myśli, że śmianie się przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Z pewnością śmiech rozładowuje napięcie, pozwala je zbuforować, pomaga poradzić sobie z lękiem, łagodzi ból. Gdy się śmiejemy nasz organizm się dotlenia, układ odpornościowy działa sprawniej. Wytwarzają się endorfiny, które poprawiają nasze samopoczucie i redukują stres. Nie bez powodu uśmiechu i śmiechu używa się celowo. Ekspertem w tym temacie jest Fundacja „Dr Clown”, która prowadzi terapię śmiechem – geloterapię. Wesołość to jedna z emocji wywołujących pozytywność.

5 sposobów na radość w ciągu dnia

Jeśli na co dzień tej radości nie mamy zbyt wiele, to są na to sposoby żeby poprawić tę sytuację…

1. Odszukiwanie wesołości

Na zajęciach poprawiających kompetencje emocjonalno – społeczne lubię dzieciakom zrobić konkurs na najgłośniejszy śmiech 🙂 Efekt jest łatwy do wyobrażenia 🙂 Można również zorganizować konkurs na najśmieszniejszą minę, taniec wygibaniec, poopowiadać kawały, obejrzeć komedię, kabaret, zrobić śmieszne przedstawienie. Czasami trzeba znaleźć momenty, w których można się wspólnie pośmiać, a nawet spróbować je zaaranżować.

2. Lustereczko powiedz przecie…

… kto ma największy uśmiech na świecie? 🙂 Wystarczy stanąć przed lustrem i uśmiechnąć się do siebie – to wprowadzi nasz mózg w radosny stan.

3. Wspomnień czar

  • Dobrym sposobem na uśmiechnięcie się do siebie w myślach, czy do kogoś, kto akurat siedzi obok jest przypominanie sobie śmiesznych momentów i sytuacji. W mojej rodzinie są anegdoty i sytuacje, które do dzisiaj krążą przypominane od czasu do czasu. Śmiechu jest co niemiara, brzuch aż boli ze śmiechu 🙂
  • W mojej szafie mieszka pudełko… jest tam zasuszony kwiat, karteczka z napisem, kilka zdjęć i inne dobrze kojarzące mi się przedmioty. Zachęcam do stworzenia takiego pudełka, skrzynki, szkatułki na pozytywne wspomnienia 🙂 Cudownie jest tam zajrzeć po chwilę pozytywności 🙂

4. Coś dobrego dla innych

Gdy byłam małą dziewczynką to biegałam z koleżanką do sklepu i przynosiłam drobne zakupy sąsiadce z parteru. Drobne gesty się bardzo liczą. Działają w temacie radości podwójnie – osoba, której pomożemy się uśmiecha i raduje, my sami również odczuwamy radość. Więc dlaczego tego nie robić?:)

5. Dbajmy o małe chwile

Ostatni punkt z mojej listy, ale nie najmniej ważny. Wręcz podstawowy.

Cieszmy się z małych rzeczy, one tworzą tę wielką całość! Chwila na uśmiech – nawet do obcej osoby mijanej na chodniku, chwila z kawą o poranku, docenienie przyrody. My dorośli od jakiegoś czasu zauważamy kierunek “slow life”, ale dzieci nie muszą się tego uczyć i zauważać. One naturalnie cieszą się z małych rzeczy, ważne jest żeby tej ich radości nie deprecjonować, żeby nie wyrwało się “Cieszysz się z takiej pierdoły” 😉 Zamiast tego, cieszmy się razem ze swoimi dziećmi.

Z radością i uśmiechem jest o tyle fajnie, że cała twarz promienieje od uśmiechu, staje się jaśniejsza. Ludzie mniej boją się uśmiechniętych osób, chętniej z nimi przebywają i z nimi rozmawiają. Ponadto udowodniono, że uśmiech zwiększa prawdopodobieństwo przyszłych nagród społecznych. Oprócz tego, że w radości i wesołości jest nam “fajnie”, budują ogólną pozytywność, to jeszcze są bardzo pomocne w życiu. Dlatego ważne jest, aby mieć swoje sprawdzone sposoby na radość, strategie, które pozwolą nam na poczucie radości, na uśmiech, na śmiech. To działa pozytywnie i na nas i na nasze otoczenie.

Literatuta:
Brod S., Rattazzi L., Piras G., D’Acquisto F. (2014). “As above, so below” examining theinterplay between emotion and the immune system. Immunology 143(3): 311–318.
Coates J. (2007). Talk in a play frame: More on laughter and intimacy. Journal of Pragmatics 39(1): 29–49.
Kashdan T. B., Yarbro J., McKnight P. E., Nezlek J. B. (2014). Laughter with someone else leads to future social rewards: Temporal change using experience sampling methodology. Personality and Individual Differences 58: 15–19.
Pressman S. D., Cohen S. (2005). Does positive affect influence health? Psychological Bulletin 131(6): 925–971.
Reissland N., Francis B., Mason J., Lincoln K. (2011). Do facial expressions develop before birth? PLoS One 6(8): e24081.

Follow my blog with Bloglovin

About Anna Skrońska

Jestem psycholożką. Skończyłam psychologię kliniczną i zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Jestem certyfikowaną trenerką umiejętności społecznych (TUS), certyfikowaną trenerką kontroli złości oraz bajkoterapeutką.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *