4 sposoby na dbanie o zdrowie psychiczne (10.10.21 Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego)

Ślachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.

Jan Kochanowski, Fraszki, Księgi trzecie, Na zdrowie

Możliwe, że w dzisiejszych czasach Jan Kochanowski napisałby „Ślachetne zdrowie psychiczne…”. W tym wpisie omawiam 4 sposoby na dbanie o zdrowie psychiczne.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego


2021 rok to Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego pod hasłem przewodnim „Zdrowie psychiczne w nierównym świecie”. Świat jest coraz bardziej spolaryzowany, pogłębia się przepaść między ludźmi bogatymi a ludźmi żyjącymi w ubóstwie. Dostęp do usług w zakresie zdrowia psychicznego jest również nierówny. Od 75% do 95% osób z zaburzeniami psychicznymi w krajach o niskich i średnich dochodach w ogóle nie ma dostępu do usług w zakresie zdrowia psychicznego.

Osoby z chorobami psychicznymi mają utrudniony dostęp do leczenia, w dalszym ciągu doświadczają dyskryminacji a nawet napiętnowania. Teoretycznie świadomość społeczna na temat pomocy psychologicznej psychoterapeutycznej, psychiatrycznej się zwiększa, jednak jeszcze zbyt wolno i niewystarczająco.

Pandemia COVID 19 jawi się jako globalny kryzys. Wyraźnie pokazuje wpływ nierówności na dostępność usług dla zdrowia, szczególnie zdrowia psychicznego. Zatrważająco rośnie liczba dzieci i nastolatków potrzebujących opieki, wzrasta ilość osób zmagających się z lękami i depresją.

W 2020 roku, liczba samobójstw popełnionych przez osoby borykające się z chorobami psychicznymi to aż 1033/5165 samobójstw zakończonych zgonem ogólnie. (źródło: www.policja.pl ) Dane są przytłaczające.

Pomóż sobie.

Sprawdź 4 sposoby dbania o zdrowie psychiczne…

samodzielnie!

Zadbaj o sen

Sen jest bardzo niedoceniany, a działa na nasz organizm niezwykle dobrze.
Przykładowo:

  • w trakcie snu odbudowuje się wiele funkcji mózgu
  • przed nauką sen przygotowuje mózg do twrzenia nowych wspomnień,
  • po nauce je utrwala,
  • wpływa na kreatywność (!)

Zadbanie o sen to np. zasypianie i budzenie się o tych samych porach, nie używanie kofeiny późnym popołudniem, odstawienie ekranów przed snem. Pamiętaj, że brak snu i odsypianie w weekendy to nie jest najlepsze rozwiązanie. Nie nadrobisz niedoborów snu z tygodnia a poniedziałek to będzie katorga 😉

Zadbaj o jedzenie i picie

Zbilansowana dieta i nawadnianie organizmu, wcale nie są przereklamowane. Dają energię, odżywiają mózg, zajmują się odpornością organizmu i witalnością. Ponadto również od tego co się dzieje w jelitach zależy zdrowie psychiczne. Prowadzone są badania, które pokazują, ze choroba Parkinsona zaczyna się właśnie w jelitach, bowiem mogą ją wywoływać wirusy albo toksyny znajdujące się w pożywieniu.

Zadbaj o relacje

Człowiek jest zwierzęciem socjalnym, kontakt z drugim człowiekiem jest niezbędny. Sama obecność, rozmowa, dla dzieci wspólna zabawa, robią cuda. Szczególnie w dobie pandemii, wsparcie społeczne wysuwa się na pierwszy plan.

Zadbaj o odpoczynek

Z doświadczenia swojego i moich klientów wiem, że odpoczynek, to dobro deficytowe. Weź teraz kartkę i coś do pisania. Wypisz wszystko to, co Cię relaksuje i przy czym odpoczywasz. Nawet oczywiste oczywistości. Podkreśl te, które nie wymagają dużo nakładów z zewnątrz. Możesz je zrealizować nawet dzisiaj lub jutro. Ile czasu mogą zająć? ..już wiesz? Spójrz do swojego kalendarza i znajdź miejsce, w które wpiszesz tę aktywność dziś lub jutro. Zrealizuj, jak inne super hiper ważne rzeczy. Bo odpoczynek, tak naprawdę, jest ponad to wszystko.

Zrób sobie cyfrowy detoks

Zostaw swój smartfon w domu na jeden dzień. Jeśli nie możesz, wyłącz Internet. Odłącz się od ciągłych wiadomości e-mail, powiadomień z social mediów, alertów i innych zakłóceń. Spędź czas, robiąc coś fajnego bez ciągłego pikania telefonu. Najlepiej z kimś z krwi i kości obok.

Wykorzystasz 4 sposoby na dbanie o zdrowie psychiczne?

„Zdrowie psychiczne w nierównym świecie” to hasło ma swoje uzasadnienie. Nie czekaj na moment, w którym będziesz musiała skorzystać z pomocy specjalisty, #dbajopsyche. Zapobiegaj zamiast leczyć. Żeby nie chodzić do stomatologa, myjemy zęby co najmniej dwa razy dziennie. Aby zadbać o własne zdrowie psychiczne – na początek wprowadź w życie te 4 złote rady.


Jeśli masz osobiste doświadczenia z chorobą psychiczną lub zdrowieniem i chesz o nich porozmawiać, podzielić się nimi z czytelniczkami mojej strony-> prześlij mi swoją historię (pełna anonimowość) kontakt@psycholog-terapeuta.pl

author-sign

About Anna Skrońska

Pomagam rodzinom w kryzysie okołorozwodowym. Dowiesz się jak ogarnąć piętrzące się emocje, jak skutecznie się komunikować. Prowadzę warsztaty dla rodziców, pomagam również dzieciom.