Rodzicielskie budowanie relacji

Wrzesień to był miesiąc powrotu dzieci do szkoły. To również miesiąc, w którym ukazał się na łamach czasopisma psychologicznego Charaktery, artykuł mojego autorstwa pt. „Rodzicielskie moce„. Opisuję w nim 3 rodzicielskie moce, które rodzic ma i może wykorzystać przy powrocie dziecka do szkoły.

Dzisiaj pokażę Ci jak ważne jest rodzicielskie budowanie relacji. Co można zrobić, aby poprawić relacje z dzieckiem, nie tylko z okazji trudnej sytuacji.

Rodzicielska moc nr 1

Rozmowa – na zajęciach z kompetencji społecznych uczę dzieci, że rozmowa jest jak ping-pong. Polega na wymianie zdań, angażowaniu się w nią dwóch stron konwersacji – słuchaniu i mówieniu, okazywaniu zrozumienia i dawaniu przestrzeni do wyciągania wniosków i aktywności.

Ćwiczenia dla Ciebie: wróć pamięcią do Twoich rozmów z dzieckiem…

  • Wyobraź sobie, że Twoje dziecko wraca ze szkoły. Jak wygląda wasza rozmowa? Jak może czuć się dziecko w rozmowie z Tobą?( Czy rozmowa przypomina ping-pong? Czy chciałabyś, żeby z Tobą rozmawiano w taki sposób? Jeśli nie, to zidentyfikuj i nazwij to, co było w tych rozmowach nie komfortowe.)
  • Wyobraź sobie, że jesteś Twoim dzieckiem, które chce Ci opowiedzieć o czymś trudnym. Jak wygląda ta rozmowa, co chciałabyś usłyszeć od mamy w takiej sytuacji?

Jeśli po wykonaniu tych ćwiczeń czujesz, że właściwie korzystasz ze swojej mocy, przybijam Ci piątkę i zalecam używania Twojej mocy jak najczęściej 😄
Jeśli te ćwiczenia spowodowały, że to, co chciałabyś usłyszeć od mamy (gdy jesteś w roli swojego dziecka) odbiega od tego, co słyszy Twoje dziecko – Gratuluję Ci! Wiesz, że możesz coś zmienić i poprawić tak, żeby dać sobie i dziecku jak najwięcej z waszych rozmów. Na dobry początek -> pobierz ściągę * jak rozmawiać z dzieckiem, nie przesłuchując go

Do zapamiętania: rozmawiać można z dzieckiem w każdym wieku – należy dopasować sposób rozmowy i jej długość do wieku i do dzecka.

Rodzicielska moc nr 2

Obserwacja – to bardzo ważna i potrzebna moc. Buduje podstawy dla mocy nr 3. Obserwacja i uważność rodzica na to, co się dzieje z dziećmi to wstęp do ich zrównoważonego rozwoju. Zauważanie emocji, które się kłębią w dzieciach, to krok do ich zrozumienia i odpowiedniej reakcji. Takie samo podejście i uważność na to, co się dzieje z innymi dorosłymi, podczas np. rozmów – daje możliwość uniknięcia wielu konfliktów.

Ćwiczenie dla Ciebie: zastanów się jak cieszy się Twoje dziecko, jak przeżywa lęk, złość, smutek. Zastanów się jak Ty przeżywasz te emocje. Naucz się je rozpoznawać i u dziecka i u siebie.

Do zapamiętania: identyfikacji emocji trzeba się nauczyć, nie przejmuj się, jeśli na początku nie będzie Ci to wychodzić.

Kilka pomocnych piosenek!

Piosenki o emocjach:

A dla młodszych dzieci piosenki Fenka:

Rodzicielska moc nr 3

Relacja…

Wyobraź sobie, że gotujesz zupę. Zamiast kapuśniaku – zupę o wdzięcznej nazwie relacja. Twoją bazą byłaby prawidłowo wykształcona więź. Więź zalejesz dużą ilością czasu. Gotuj kilka minut i dodaj zaufanie. Im więcej go masz – tym lepiej. Kolejnym składnikiem jest odwaga. Często pomijana, ale niezmiernie ważna. Gotuj zupę jeszcze przez 15 minut, dodaj po garści szacunku i obserwacji. Po wymieszaniu się i przegryzieniu, zupa jest już prawie gotowa. Wystarczy, już na talerzu, posypać umiejętnością słuchania i rozmowami o wszystkim.

Gotuj taką zupę jak najczęściej, zobacz tutaj dlaczego jest ona ważna. Nie można się nią przejeść 😉

Ćwiczenie dla Ciebie: wypisuj codziennie składniki zupy, których udało Ci się użyć. A jeśli nie miałaś ich pod ręką, zastanów się dlaczego.

Rodzicielskie budowanie relacji – podsumowanie

Nie ma lepszej metody na budowanie więzi z dzieckiem niż użycie swoich rodzicielskich mocy na co dzień. Jeśli dojdziesz do wprawy, będziesz mogła używać ich w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji. A co najlepsze – nie tylko w relacjach z dzieckiem.

author-sign

About Anna Skrońska

Pomagam rodzinom w kryzysie okołorozwodowym. Dowiesz się jak ogarnąć piętrzące się emocje, jak skutecznie się komunikować. Prowadzę warsztaty dla rodziców, pomagam również dzieciom.